Milí čitatelia - lyžiari, uzatvorenie lyžiarskych oblastí a stredísk kvôli koronavírusu možno ovplyvnilo aj vaše plány stráviť na horách niekoľko dní počas jarnej lyžovačky. Ak je vaša lyžiarska dovolenka kvôli COVID-19 ohrozená, alebo sa neuskutoční, tu nájdete zhrnutie postupov, ktoré je vhodné dodržať pri pokuse o vrátenie peňazí, odložení zájazdu alebo pri stornovaní zakúpených skipasov, zapožičania lyžiarskeho vybavenia alebo dokonca pri vrátení vynaložených nákladov na ubytovanie (hotely, turistické chaty atď.). 


Kvôli koronavírusu musím zrušiť lyžiarsku dovolenku. Ako dostanem naspäť svoje peniaze?


Skôr ako začneme, uvedomte si prosím, že všetky zložky, ktoré sú súčasťou turistického ruchu, a to aj na horách (poskytovatelia ubytovania, lyžiarske strediská, lyžiarske školy, požičovne lyžiarskeho vybavenia...) dnes podliehajú rovnakým preventívnym opatreniam a cestovno/pracovným obmedzeniam ako vy. Takisto ich tímy a pracovné procesy sú čo najlepšie prispôsobené tejto krízovej situácii. Nebuďte preto prekvapení, ak vaša požiadavka na vrátenie peňazí nepovedie z ich strany k okamžitej reakcii. Dajte im čas, aby postupne zvládli vybaviť všetky požiadavky...

Ak chcete získať náhradu (aspoň čiastočnú) vašej lyžiarskej dovolenky, ohrozenej v dôsledku pandémie koronavírusu, postup, ktorý by ste mali dodržať, závisí od spôsobu rezervácie.

 

► Pokiaľ ste si rezervovali pobyt typu all-inclusive

Pokiaľ ste sa rozhodli pre pobyt all-inclusive vrátanie ubytovania, skipasov, požičania výstroju, prípadne aj lyžiarskych lekcií, kontaktujte cestovnú kanceláriu či agentúru, kde ste si pobyt rezervovali. Každá cestovná kancelária aj cestovná agentúra má vlastné všeobecné podmienky predaja a stornovania či zrušenia zakúpených zájazdov, preto vám nevieme zaručiť, že vaše očakávania budú vo všetkých prípadoch splnené a vy dostanete naspäť všetky svoje peniaze. Naše odporúčanie znie: Prečítajte si dôkladne zmluvu o rezervácii zájazdu/pobytu, ktorú ste s cestovkou podpísali.

V tlačovej správy Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestových agentúr (SACKA) z 3.3.2020 sa uvádza, že zákazník má právo odstúpit od zmluvy o zájazde bez zaplatenia storno poplatku len vtedy, "ak cestovná kancelária nie je schopná dodržať podmienky vyplývajúce zo zmluvy o zájazde z dôvodu uzatvorenia cieľového miesta kompetentnými orgánmi a zavedenia karantény. To znamená, že CK nie je schopná klienta na zájazd dopraviť, alebo zabezpečiť služby cestovného ruchu, ktorú si klient objednal a zaplatil." Jana Varinská z asociácie ďalej upresňuje: "Pokiaľ v cieľovom mieste fungujú všetky služby v obvyklom režime (hotel, lanovka, doprava, verejné služby a pod.) nie je naplnená podstata mimoriadnej okolnosti. Klient má však právo zájazd stornovať kedykoľvek v súlade so všeobecnými zmluvnými podmienkami jednotlivých cestovných kancelárií."

Vzhľadom na veľký dopyt po vybavení klientských žiadostí sa však neodporúča kontaktovať cestovné kancelárie telefonicky. Osobná návšteva pre uzatvorené prevádzky možná nie je, navyše nie je z preventívneho hľadiska ani vhodná. Preto ak chcete kontaktovať cestovnú kanceláriu, kde ste si pobyt rezervovali, uprednostnite formu e-mailu a v svojej správe uveďte číslo rezervácie/objednávky, termín pobytu a vaše kontaktné údaje. Nezabudnite pripojiť všetky doklady preukazujúce vašu rezerváciu.

 

► Pokiaľ ste si rezervovali pobyt prostredníctvom lyžiarskeho strediska

Využili ste pri objednaní vyšej lyžiarskej dovolenky rezervačné služby lyžiarskeho strediska? C tom prípade vás už stredisko určite kontaktovalo e-mailom. Pokiaľ sa tak nestalo, kontaktujte stredisko sami, najlepšie e-mailom. Do správy uveďte číslo rezervácie, termín pobytu a kontaktné údaje.

 

► Pokud jste si rezervovali každou službu zvlášť

Ubytovateľ, lyžiarska škola, požičovňa výstroja... Poskytovateľov týchto služieb bude potrebné kontaktovať jedného za druhým osobitne. Ak sa chcete dozvedieť viac o podmienkach náhrady, kontaktujte ubytovateľa, u ktorého ste si ubytovanie rezervovali (hotel, turistická kancelária, Airbnb či podobné platformy). To isté urobte s lyžiarskou kolou a požičovňou výstroja, kde ste si rezervovali vybavenie.

Pre uľahčenie tohto procesu už niektoré lyžiarske strediská spustili na svojich stránkach špeciálnu sekciu týkajúcu sa situácie ohľadom koronavírusu, kde sú uvedené postupy a spôsoby náhrady/storna/vrátenia peňazí.


Tu je zopár zahraničných príkladov:
- Les Menuires: lesmenuires.com/en/coronavirus
- Les 3 Vallées: les3vallees.com/en/coronavirus/
- Tirolsko: tirol.at/informationen-coronavirus

Nemôžeme tu vymenúvať všetky strediská a stránky, ktoré na tento účel vznikli, nájdete ich však, ak si otvoríte oficiálne webové stránky príslušného lyžiarskeho strediska. Pokial na stránkach strediska špeciálne informácie ku koronavírusu chýbajú, kontaktujte stredisko prostredníctvom kontaktného formulára, e-mailom alebo telefonicky.

 

Ako môžem vrátiť skipas?


Hoci v tejto veci neexistuje žiadna aktuálne platná legislatíva a oficiálne pravidlá, prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk zväčša postupujú podobne. Lyžiarske strediská, ktoré ponúkajú možnosť online nakápu skipasov, umožńujú urobiť storno nakúpených produktov bez poplatkov, zväčša spôsobom tzv. kreditov.

Tu opäť pár príkladov
- strediská TMR s nákupom cez Gopass: gopass.travel/SK/help/dolezite-informacie.html
- Livigno: skipasslivigno.com/en/skipass-refund-due-to-lifts-closure/

Pokiaľ ide o celosezónne permanentky, za tie sa peniaze nevracajú, avšak niektoré strediská ponúkajú lyžiarom možnosť využitia tohtoročnej permanentky aj na začiatku budúcej zimy. Zhrňme si teda, čo vás k skipasom najviac zaujíma:

➽ Nevyužité skipasy sa zväčša vracajú bez poplatku (príp. formou kreditu)
➽ Čiastočne využité skipasy sa čiastočne refundujú
➽ Za sezónne permanentky sa peniaze nevracajú, niektoré strediská ponúkajú predĺženie platnosti sezónneho skipasu až do začiatku ďalšej zimnej sezóny

 

Ako získam náhradu za lekcie lyžovania?


Kontaktujte prosím konkrétnu lyžiarsku školu e-mailom a vyžiadajte si ďalšie informácie ohľadom náhrady za rezervované a nevyužité lyžiarske lekcie. Vaše dotazy a žiadosti budú určite vybavené, myslite však na to, že môže dôjsť k časovej prodleve.

 

Ako postupovať v prípade požičaného lyžiarskeho vybavenia?


Pokiaľ ste si už lyžiarsky výstroj požičali, obráťte sa s dotazom na spôsob vrátenia priamo na požičovňu, ktorej výstroj patrí. Ak ste si výstroj zatiaľ len rezervovali, avšak k zapožičaniu neprišlo, väčšina požičovní by vám mala vyjsť v ústrety a rezerváciu stornovať bez poplatku.