Akčné kamery sú už teraz takmer štandardnou výbavou ambicióznych lyžiarov. Kto si kráti dlhý čas pri čakaní na vlek a obzerá sa okolo seba, isto si ich všimne: Takmer všetky kamery sú umiestnené centrálne na lyžiarskej prilbe smerom dopredu. Autor týchto riadkov má za posledné dva roky napozeraných viac ako 2000 lyžiarskych a snowboardových videí, či už profesionálov, mladých talentov, "normálnych ľudí" alebo začiatočníkov. Jedno z kľúčových zistení a pravdepodobne najlepší tip pre amatérskych filmárov v snehu znie: Dajte kameru dolu z hlavy!

Ten, kto si so svojou Contour, GoPro, Sony či inou akčnou kamerou zvolí práve iba túto jednu perspektívu, prichádza o nápadité zábery: Takto natočených videoklipov už po internete kolujú tisícky a je veľmi ťažké dosiahnúť toho, aby práve ten váš vynikol. Lyžiari, ktorí neváhajú siahnuť po ďalších uhloch pohľadu, nielen že docela impozantne rozširujú obzory divákov, ale vzbudzujú oveľa silnejší záujem a na YouTube či na Vimeo získavajú oveľa viac videní. Takže ak nechcete iba zúrivo točiť, ale máte aj ambície vytvoriť pri lyžovačke so svojou akčnou kamerou super film, potom čítajte niekoľko základných tipov, ktoré si pre vás pripravil Gernot Schweigkofler z rakúskeho portálu Skivideo.

Výber kamery

Nespornou jednotkou v oblasti akčných kamier je v súčasnej dobe GoPro. GoPro kamery sú nateraz k dispozícii v troch verziách: GoPro Hero4 White Edition, Silver Edition a GoPRo Hero4 Black Edition. White Edition je v podstate základný model, Silver Edition má už oveľa lepšiu "normálnu" foto-kameru (12 Mpix) a Black je profesionálny model, ktorý robí skvelé zábery hoci aj v noci.

Sila GoPro je najmä v univerzálnosti a v množstve príslušenstva. GoPro môžete vďaka mnohým úchytom, ktoré je možné zakúpiť ako doplnok ku kamere, bezpečne pripevniť prakticky kdekoľvek na tele, na lyžiach, na palici, na selfie tyči apod.

Veľmi populárne sú aj kamery Drift Innovation S (otočná 360°) či Contour +2 (s funkciou GPS). Akčné kamery však ponúkajú aj renomovaní výrobcovia ako Sony, JVC alebo Garmin. Možností je teda veľa, podľa môjho názoru je však GoPro stále horúci favorit. Rozhodne neodporúčam nákup lacných kamier z diskontných predajní - hoci je cena pôsobivá, kvalitný obraz nečakajte.

Tipy pre dobré lyžiarske video

Použijeme viacero príkladov, aby sme všetkým vlastníkom akčných kamier poradili, ako už v tejto lyžiarskej sezóne začať točiť vzrušujúce lyžiarske videá.

Príklad:

The Art Of Skiing - relaunched! od Leo Michels na Vimeo.

„The Art of Skiing – relaunched!“ je film o mladých lyžiaroch, ktorí si jednoducho užívajú lyžovačku na zjazdovke. Neskáču, nehádžu sa o zem a nerobia nič naozaj športovo výnimočné. Napriek tomu je pozeranie tohto videa zábavné. Prečo? Je tu použitých veľa inovatívnych filmových trikov a nezvyčajných spôsobov použitia kamery:

- Kamera prichytená zboku prilby
- Kamera na lyži
- Kamera na palici
- Kamera v snehu, s lyžiarom, ktorý prechádza okolo kamery, s viacerými pevnými prvkami v zábere

Treba zmieniť, že títo štyria mladí chalani pracujú spoločne v düsseldorfskej produkčnej filmovej spoločnosti Whitemotion, a preto majú samozrejme najlepšie vybavenie. Avšak akákoľvek partia s jednou alebo dvoma GoPro kamerami a s dobrými smartfónami by určite dokázala natočiť mnohé z týchto scén veľmi podobne. 

Aby to fungovalo, je dobré si svoje lyžiarske video aspoň trochu rozplánovať. Ako vidno na použitom príklade, a ako nám potvrdili chalani z Whitemotion v krátkom rozhovore, aj oni sa najskôr dohodli, aké nastavenia kamier použijú, vykonali potrebnú prípravu a zostavili aj malý storyboard (príjazd, cesta k lanovke, na svahu, späť v údolí). Dôležité je tiež skontrolovať nakrútený materiál ešte na konci prvého dňa - abyste zhodnotili, čo určite nechcete vo videu ukazovať, čo nie je natočené a malo by byť atď. Aby ste potom na konci dovolenky sklamane nezistili, že z tej najlepšej zjazdovky máte iba rozmazané zábery. 

V rámci rozhovoru nám chalani z Whitemotion dali aj jeden výborný tip - mať v zábere vždy "pevný prvok". Tento tip je veľmi dôležitý a môže výrazne ovplyvniť výsledný vzhlaď natočeného videa. Kvalita množstva videí zlýhava na tom, že sú roztrasené - a odstrániť tras pri neskorších úpravách videa je pre laikov prakticky nemožné. Pevný element v zábere, či už je to kus helmy, palica alebo iné prvky, vytvára optický efekt, ktorý ustaluje vratký obraz. Skúste to, účinok je obrovský! Najdôležitejší tip však znie: Rozmýšľaj ešte pred nakrúcaním! Kto natáča naslepo, nazberá veľké množstvo materiálu. A potom je tu veľké nebezpečenstvo, že človek stratí radosť z filmovej tvorby pri strihaní celého materiálu. Stáva sa to mnohým nováčikom, ktorí nad úpravou videa strávia neúmerne veľa času a svoju amatérsku filmovú kariéru rýchlo vzdajú.

Tak trochu iný prístup zvolili autori tohto snímku zo snowboardovej dovolenky v Obertauern:

Back to Obertauern od drvn na Vimeo.

Aj tu sa nachádza celkom dosť strihov, pocit z tejto dovolenky je však iný: Objavuje sa tu napríklad aj Ápres-Ski a je dosť akcentované. Z nahrávky je dobre poznať, že autor kameru nemal umiestnenú iba na prilbe, ale že ju držal aj v ruke či položil do snehu. Žiadny problém, veď napokon aj preto sú akčné kamery vodotesné!

Na videu ste si mohli všimnúť problém, ktorý môže nastať s preexponovaním záberov počas slnečných dní kvôli odleskom na snehu. Tu však bol tento efekt dômyselne využitý k vytvoreniu atmosféry vo filme. Veľmi pekné je aj použitie časozberného snímania a panoramatických záberov. S takýmto nastavením môžete dať filmu potrebnú dynamiku. Veď nasnímať zjazd jednej trate v jednom dlhom zábere, hoci to môže byť zábavné, neponúka zvyčajne divákovi dostatok napätia.

Nastavenie kamery a efekt je pre výsledok filmu rozhodujúci 

Profesionálny freerider Matthias Mayr, ktorý je autorom aj protagonistom seriálu „Another Day in Paradise“ povedal, že vo vlastných kúskoch používa akčné kamery iba zriedkavo. "A keď už, tak najčastejšie na prilbe alebo na lyžiarskej palici." A Mayr odpovedal aj na otázku, aké tipy by poradil mladým jazdcom: "Najskôr by mali mať jasný cieľ, ktorý chcú dosiahnuť. Potom, keď už majú cieľ v hlave, mali by pouvažovať, ako cieľ dosiahnuť čo najlepšie. Teraz sú aj tie najlepšie kamery cenovo dostupné pre mnohých záujemcov. Je teda už len na vôli a šikovnosti každého jedinca, aby výsledok diela bol naozaj kvalitný."

V jednom zo svojich videí nás Mayr necháva sledovať trasu prostredníctvom kamery na prilbe, s audio doprovodom v podobe zvuku, ktorý sám počuje zo sluchadiel v ušiach - video tak pôsobí ako keby šlo o zákulisné scény z nakrúcania; svoje vlastné myšlienky nám autor sprostredkováva cez titulky v dolnej časti videa. 

The way I see it od M-Line Freeski TV na Vimeo.

Kamera je upevnená na boku prilby, to tu predstavuje spomínaný pevný bod... vo filme to vyzerá skvelo a isto to bola aj perfektná lyžovačka!

Vo väčšine filmov Matthiasa Mayra však akčná kamera pôsobí iba ako doplnok, ako v tejto epizóde z „Another Day in Paradise“:

Pre Mayra sa podstatný kus práce odohráva v strižni. Kompletný lyžiarsky film sa nakrúca počas asi desiatich až 30 dní v teréne, príprava (príbeh, výber prostredia atď.) však často trvá až jeden rok. V strižni potom autor trávi aj stovky hodín. "Keby som počítal hodiny, už by som nikdy viac nestrihal," hovorí Mayr.

Pre amatérov je však práve takáto zdĺhavá robota dosť ťažko zvládnuteľná: Práve preto by ste sa mali zamerať na krátke a dobre naplánované sekvencie, ktoré potom pre hotový film nebude treba dlhšie spracovávať.


Desať tipov pre filmárov s akčnými kamerami

1. Predbežný plán: Čo chcem vo videu ukázať? Aký je príbeh? Okrem toho: Nezabudnite dobiť batérie.

2. Nezvyčajné perspektívy: Akčné kamery sú vhodné pre montáž na prilbu, lyže, batoh, palice - využite tieto možnosti, inovujte a buďte "iní".

3. Používajte aj smartfóny či iné kamery a kombinujte ich navzájom - keď nakrúcate sami a iba z "ego-perspektívy", je to nuda. S priateľmi je nakrúcanie, ako aj lyžovanie oveľa zábavnejšie!

4. Technické know-how: Akčnú kameru by ste nemali prvýkrát použiť až v lyžiarskom stredisku. Odporúčame aspoň raz vyskúšať funkcie a ovládanie kamery doma, najlepšie ak si cvične skúsite nakrútiť krátky film, aby ste zistili, čo všetko (a ako) vaša kamera dokáže!

5. Točte krátke sekvencie, vyhnite sa dlhému nakrúcaniu. To vám ušetrí veľa práce pri strihaní videa.

6. Zabávajte se - lyžovačka by mala byť zábava a video môže vašu zábavu sprostredkovať len vtedy, ak sa nenecháte nakrúcaním rozptylovať.

7. Pri viacdňovom nakrúcaní: Kontrolujte priebežne natočený materiál!

8. Lyžiarska dovolenka a lyžiarske videá nespočívajú iba v lyžovaní samom: Tiež príroda, ľudia a miesta, kde sa pohybujete, hrajú významnú úlohu. Preto by vo vašom videu mali miesta a ľudia dostať priestor. 

9. Vhodný výber hudby: Na svete je množstvo nelicencovanej hudby, ktorá vám ušetrí problémy s autorskými právami. Pozor: Ak použijetee najnovšie hity, môže sa veľmi rýchlo stať, že vaše video na Youtube zablokujú.

10. Pri strihaní: Majte trpezlivosť! Profesionáli trávia viac čau v strižni ako pri nakrúcaní, takže ak všetko nevyzerá presne tak, ako ste si predstavovali, dajte si radšej pauzu a skúste to znova.

 

Užívajte si filmovanie aj strihanie

S radami od našich odborníkov a s využitím našich tipov by vás mali svrbieť dlane, aby ste z budúcej zimnej dovolenky mali viac ako len pekné spomienky.

Na záver ešte moje najobľúbenejšie video: Christoph Oberschneider tento film natočil s pomocou jednej akčnej kamery a jednej zrkadlovky, a to v čase, keď tieto kamery ešte neboli tak rozvinuté. 

O autorovi: Gernot Schweigkofler prevádzkuje s kolegom webovú stránku Skivideo.at, kde môžete obdivovať aktuálne lyžiarske videá z rakúskych zjazdoviek. Ako novinár spolupracoval s naším portálom Skiinfo a testoval pre nás viaceré lyžiarske strediská.