Slovak

Kde bude prvý 100-miestny Funifor v Rakúsku?

22. júl 2019 | Skiinfo/OnTheSnow

Strediská v tomto článku: Ľadovec Kaunertal

Dizajn novej kabínovej lanovky Falginjochbahn

Dizajn novej kabínovej lanovky Falginjochbahn

Copyright: Kaunertaler Gletscher

Niekoľko desiatok rokov starý dvojitý kotvový vlek na Falginjoch v ľadovcovom stredisku Kaunertal nahradí hypermoderný pohodlný funifor, teda lanovka s veľkokapacitnou kabínou zavesenou na lanách napnutých široko od seba kvôli veľkej stabilite kabíny aj v prípade silného vetra. Funifor Falginjoch sa stane prvou lanovkou svojho druhu v Rakúsku. Kaunertal svojim priekopnickým krokom naďalej rozširuje bezbariérovú ponuku tunajšieho strediska. Dokončenie tejto futuristickej lanovky je naplánované na október tohto roku.

 

Obidve kotvy na Falginjoch, Weißseeferner 1 ako aj Weißseeferner 2, už slúžili lyžiarom dosť dlho. Jednotka od roku 1980, dvojka od roku 1998 - a tak už bolo načase týchto veteránov vymeniť. A v Kaunertali ai zrejme povedali "keď už, tak už" a ako náhradu za dve staručičké kotvy začali budovať hypermodernú lanovku, ktorej kabína bude mať kapacitu 100 cestujúcich! Bude to lanovka typu Funifor, ktorú doteraz nemalo žiadne rakúske stredisko, a tak si Kaunertal pripíše prvenstvo. Funifor sa vyznačuje vysokou stabilitou kabín aj pri silnom vetre. Stabilita ja zabezpečená širokým rozchodom zavesenia kabíny - tá bude visieť na lanách vzdialených od seba 4,6 metra. Okrem technológie je ohurujúca aj kapacita, do kabíny sa totiž zmestí až 100 osôb. A okrem toho bude samozrejme bezbariérová.

Galéria

Dizajn novej kabínovej lanovky Falginjochbahn - © Kaunertaler Gletscher
Nástupná stanica novej lanovky Falginjochbahn - vizualizácia - © Kaunertaler Gletscher
Výstavba novej lanovky Falginjochbahn - júl 2019 - © Kaunertaler Gletscher
Takto bude vyzerať nová lanovka Falginjochbahn - © Kaunertaler Gletscher

Zobraziť všetko

 

Ďalší fascinujúcí fakt sa viaže k podperám, ktoré k lanovkám a vlekom neodškriepiteľne patria. Kým pôvodné kotvy boli na svojej trase vedené po 32 podperách, nová futuristická lanovka bude mať na celej 2000 metrov dlhej trase medzi údolnou a vrcholovou stanicou iba dva podporné piliere! Nástupná stanica sa nachádza na úrovni parkoviska pri reštaurácii Gletscherrestaurant (cca 2750 m n.m.), výstupná vrcholová stanica bude na Falginjoch v 3113 metroch nad morom a bude najvyšším bodom lyžiarskeho strediska. A ďalšia závideniahodná zmena: Kým na starých kotvách trvalo dvanásť minút, kým ste sa vytiahli až hore, nová lanovka tú istú trasu zvládne už za necelé štyri minúty!

 

Výstavba novej lanovky prebieha už zopár mesiacov a dokončená by mala byť v októbri. Ako sme už spomínali, futuristický Funifor od firmy Doppelmayr sa stane prvou lanovkou tohto typu v celom Rakúsku! Do jej výstavby investujú Kaurtalské ľadovcové lanové dráhy okolo 10,3 milióna eur.

 

Technické detaily

► 2 podpery vo vzájomnej vzdialenosti 1500 metrov 

► Dĺžka lana = 8 kilometrov

► Napájanie cez závesné lano (1 m lana váži 23 kg)

► 4,6 m rozpätie medzi lanami, na ktorých je kabína zavesená

► Rýchlosť kabíny: 12 m/s pri bežnej jazde | 8 m/s pri prechode cez podperu

► Čas jazdy: 3,9 min. (lanovka bude premávať z údolnej stanice v desaťminutovom intervale)

 

 

Reklama

Reklama

Reklama