Slovak

Kde všade budú v zime 2019/2020 nové lanovky?

10. júl 2019 | Skiinfo/OnTheSnow

Správy z regiónu: Švajčiarsko, Nemecko, Taliansko, Rakúsko

Projekt TITLIS 3020 na Titlise v Engelbergu

Projekt TITLIS 3020 na Titlise v Engelbergu

Copyright: Herzog & de Meuron

Každý rok pripravujeme pre lyžiarov výber toho najlepšieho z noviniek, ktoré si lyžiaske strediská pripravujú na nadchádzajúcu zimnú sezónu. S novinkami prichádzame aj tento rok. Akonáhle sa skončila úspešná lyžiarska sezóna 2018/2019, začali alpské skiareály so stavebnými prácami na nových lanovkách aj terénnych úpravách, aby už od začiatku lyžiarskej sezóny 2019/20 mohli lyžiari všetky vylepšenia využívať. Poďme sa teda pozrieť, kde sa chystajú nové lanovky a ako sa alpské lyžiarske areály menia k lepšiemu.

 

Nová infraštruktúra v rakúskych strediskách na zimu 2019/2020 

► Großglockner Resort Kals-Matrei 

Začíname tirolským strediskom Großglockner Resort Kals Matrei. Práve tu by už od novembra 2019 mala premávať nová 6-sedačková lanovka „Glocknerblick“, ktorá návštevníkov prepraví z Kals až ponad reštaurárciu Glocknerblick. Lanovka posilní terajší Figollift, jej trasa je asi 1400 metrov dlhá, prekonáva prevýšenie 675 metrov a mala by výrazne znížiť čakacie časy v údolí. Lanovka od firmy Leitner bude mať ochranné bubliny a vyhrievané sedadlá.

 

► SkiWelt Wilder Kaiser Brixental a Ischgl

O chystaných novinkách v strediskách SkiWelt Wilder Kaiser Brixental a Ischgl sme už písali. V SkiWelte Wilder Kaiser budujú dve nové lanovky, ktoré budú v prevádzke od zimy 2019/2020: Lanovka Zinsbergbahn je prvá kombinovaná lanovka v Kitzbühelských Alpách (ide totiž o kombináciu 10-miestnych gondol a 8-sedačkových lanoviek), nová lanovka Fleidingbahn nahradí po viac ako 35 rokoch pôvodnú 3-sedačku. Okrem toho dôjde aj na predĺženie zjazdovky a otvorená bude aj nová vyhliadková plošina s 360° panoramatickým výhľadom z Wilder Kaiser cez Großglockner až k Zillertalským Alpám. Dodávateľom obidvoch lanoviek je Doppelmayr, investície do každej z lanoviek dosiahnu 15,5 milióna eur.

O čosi menej, "iba" 13,5 milióna eur, investuje Silvretta Arena AG v Ischgli do novej lanovky Velilleckbahn. Nová 6-sedačková lanovka Doppelmayr bude najrýchlejšou lanovkou v celej lyžiarskej oblasti Ischgl-Samnaun, bude samozrejme veľmi pohodlná a za hodinu prepraví až 2400 osôb. Vrcholová stanica lanovky Velilleckbahn sa nachádza v  nadmorskej výške 2600 metrov. Velilleckbahn však nie je jedinou novinkou pred sezónou 2019/2020 - ďalšia nová lanovka bude prepravovať lyžiarov na švajčiarskej strane strediska Ischgl-Samnaun. Nová 8-sedačková lanovka Visnitz s bublinami prekoná na svojej trase z Alp Trida (2.261 m) v smere na Visnitzkopf (2.633 m) prevýšenie 372 m. Dokopy má byť do týchto projektu preinvestovaných 24 miliónov eur.

 

 

► Skialm Lofer

Veľké investície ohlásilo aj salzburské stredisko Lofer: Staršiu fixnú 4-sedačku Schönbühel nahradí moderná 8-sedačka SENDEREXPRESS - produkt najnovšej generácie od firmy Doppelmayr, s bublinami, vyhriavením sedadiel a s posuvným nástupným pásom. Nástupná stanica je situovaná asi o 60 metrov nižšie v údolí, výstupná stanica na vrcholku Schönbühel v 1622 m n.m. zostáva na rovnakom mieste. Lyžiari s v novej zimnej sezóne môžu tešiť na rozšírenie hlavnej zjazdovky a tiež na novú zjazdovku v dolnej časti svahu pod novou lanovkou. 

 

► Schladming-Dachstein

Prevádzkovatelia Planai-Hochwurzen-Bahnen preinvestujú v nasledujúcich dvoch rokoch dovedna 34,5 milióna eur do výstavby dvoch nových kabínových lanoviek. V roku 2019 nahradí pôvodnú 6-miestnu gondolu z roku 1985 nová 10-miestna kabínková lanovka. O rok neskôr bude modernizovaná aj stará dvojsedačka Rohrmoos, ktorú nahradí takisto 10-miestna gondola. Obidve lanovky sa nachádzajú v srdci Schladmingskej oblasti 4-Berge-Skischaukel a výrazne rozšíri tunajšie lyžiarske možnosti a navýši prepravnú kapacitu strediska. 

Galéria

Projekt TITLIS 3020 na Titlise v Engelbergu - © Herzog & de Meuron
Vrcholová stanica novej lanovky Velilleck F1 - © Silvretta Arena AG
Tak bude vyzerať nová vrcholová stanica lanovky Velilleck F1 v Ischgli - © Silvretta Arena AG
Vizualizácia novej lanovky Zinsbergbahn v Skiwelte Brixental - © AB Seilbahn Planungsbüro – Martin Aschaber

Zobraziť všetko

► Kitzsteinhorn-Kaprun-Maiskogel

Jeden z najväčších projektov nových lanoviek v Rakúsku je určite K-onnection v Kaprunu. Projekt prepojenia všetkých kaprunských stredísk, centra mesta a ľadovca bol reozdelný do viacerých fáz, z ktorých jedna sa realizovala vlani, kedy bola vybudovaná nová 10-miestna kabínková lanovka z centra Kaprunu do rodinného lyžiarskeho strediska Maiskogel. Zlatý klinec tohto projektu je tohtoročné dokončenie posledného úseku - prepojenie Maiskogelu s vrcholom ľadovcového skiareálu na Kitzsteinhorne prostredníctvom supermodernej kabínovej lanovky „3K Kaprun-Kitzsteinhorn-K-Connection“. Slávnostné uvedenie do prevádzky je ohlásené na 30. november 2019. Od zimy 2019/20 sa teda lyžiari dostanú reťazcom šiestich nadväzujúcich lanoviek z centra Kaprunu (768 m n.m.) cez Maiskogel až do vrcholovej stanice na Kitzsteinhorne (TOP OF SALZBURG v 3.029 m n.m.). Dvanásť kilometrov dlhá panoramatická trať bude unikátna nielen vďaka najdlhšej trase lanovky, ale aj vďaka najväčšiemu prekonávanému prevýšeniu vo Východných Alpách - 2.261 výškových metrov!

 

 

► Kitzbühel-Kirchberg

Návštevníci Kitzbühelu museli dlho čakať, konečne sa však dočkali: Od decembra 2019 začne premávať nová Fleckalmbahn. Staré gondoly s vyblednutými štátnymi vlajkami boli odstránené hneď po konci ostatnej zimy a začalo sa s budovaním novej údolnej aj vrcholovej stanice. Vďaka novej Fleckalmbahn sa lyžiari pohodlne prepravia z Kirchbergu až na Ehrenbachhöhe. 

 

► Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Na jar 2019 začali v lyžiarskom stredisku Hinterglemm stavebné práce na novej gondole Kogel. Moderná 10-miestna gondola nahradí starú "Zwölferkogelbahn" v Hinterglemmu, prepraví lyžiarov do nadmorskej výšky 1984 metrov a bude dosahovať prepravnú kapacitu až 3500 osôb/hod.

 

► Hochsölden

V Hochsöldene najdú lyžiari od začiatku zimnej sezóny 19/20 novú lanovku Rotkoglbahn. 10-miestna gondola od firmy Doppelmayr nahradí starú dvojsedačku rovnakého výrobcu z roku 1986. Nová kabínová lanovka prepraví lyžiarov na Giggijoch za menej ako 6 minút!

 

 

► Zillertal Arena

Zillertal Arene rastie pred sezónou 2019/2020 nová vrcholová stanica lanovky Rosenalmbahn v Zell am Ziller. Lyžiari budú mať jednoduchší nástup i výstup z lanovky, pribudnú nové toalety i samoobslužné stravovacie priestory. Ďalšou novinkou je 10-miestna kabínková lanovka Stuanmandl v Gerlosu. Lanovka značky Doppelmayr prepraví na Isskogel až 2800 osôb za hodinu, kabíny budú mať vyhrievané sedačky. A otvorí sa aj nový Umbrella Bar, bude sa nachádzať v lokalite Fußalm a okrem gastro služieb a príležitostí k Après Ski ponúkne aj zázemie na garážovanie ratrakov.

 

► St. Anton am Arlberg

V St. Antonu už doslúžila jedna z najznámejších lanoviek Arlbergu, 3-sedačka Schindlergrat. Od zimy 2019/2020 ju nahradí 10-miestna gondola Schindlergratbahn s medzistanicou.

 

► Lechtal – Jöchelspitze

Stará dvojsedačka, ktorá premávala na Jöchelspitze do výšky 1800 m n.m. doslúžila a od novej sezóny ju nahradí nová 8-miestna gondola. Lechtalské lanové dráhy do projektu obnovy investujú 6,6 milióna eur.

 

Nová infraštruktura v talianskych skiareáloch na zimu 2019/2020

► Obereggen - Ski center Latemar

Doterajšiu dosluhujúcu 4-sedačku Reiterjoch nahradí od ďalšej zimy moderná 8-sedačková lanovka od firmy Leitner. Lanovka v dizajne turínského štúdia Pininfarina ponúkne lyžiarom a snowboardistom v Obereggen pohodlnější posedenie, vyhrievané sedačky a rýchlejšiu prepravu na Reiterjoch.

 

► Andalo - Fai della Paganella

Nová 10-miestna kabínková lanovka rastie v stredisku Paganella. Nástupná stanica v nadmorskej výške 1470 metrov a výstupná stanica takmer v dvoch tisícoch metrov nad mořem na La Selletta. Spolu s novou lanovkou pribudne v stredisku aj nová zjazdovka - červená, dva kilometre dlhá trať s priemerným sklonom 26%. Viac o novej lanovke a zjazdovke sme písali v článku Paganella 2019-20: Nová lanovka i zjazdovka.

 

Nová infraštruktúra v švajčiarskych skiareáloch na zimu 2019/2020 

► Región Jungfrau

Súčasťou veľkého projektu obnovy lanoviek v Grindelwalde je nová kabínová lanovka, ktorá bude premávať z Terminálu Grindelwald (937 mn.m.) k Männlichen v 2225 m n.m. Pôvodná gondola Grindelwald-Männlichen slúžila od roku 1978 a so svojou dĺžkou 6,2 kilometra bola v svojej dobe celosvetovo najdlhšou osobnou lanovkou. Od decembra 2019 ju však nahraí najmodernejšia 10-miestna gondola. Tá bude mať 109 kabín, prepravnú kapacitu až 1800 osôb/hod. a čas jazdy sa skráti z pôvodných 30 na 19 minút.

Ďalšia veľkolepá lanovka je v pláne na ďalšiu sezónu- od 12. decembra 2020 by mala premávať 3S gondola „Eiger Express“. Tá prepraví lyžiarov za 15 minút z Terminálu Grindelwald do stanice Eigergletscher. Lanovka s kabínami, z ktorých každá má 26 miest na sedenie, vás dostane veľmi blízko k severnej stene ľadovca Eiger. Na ľadovci bude navyše panoramatická hala s jedinečným výhľadom na okolité hory.

Terminál Grindelwald ponúkne aj 1000 parkovacích miest, osem obchodov a tiež VIP salónik. Celkové investície do projektu dosiahnu 470 miliónov švajčiarskych frankov.

 

► Engelberg

Na Titlisu v Engelbergu vybudujú v nasledujúcich rokoch výnimočnú stavbu. Presnejšie povedané, nebude iba jedna - do vystavania novej vrcholovej stanice, tunelu, 50 metrov vysokej veže a druhej lanovky, všetko v návrhu hviezdnych architektov zo štúdia Herzog & de Meuron chcú v Engelbergu investovať 100 miliónov švajčiarskych frankov. Viac podrobností o projekte s názvom TITLIS 3020 získate tu.

Okrem Titlisu sa však novej lanovky dočká konečne aj Engstlensee - Jochpass. Výstavba mala pôvodne začať už na jar 2018, došlo však k omeškaniu a nový termín spustenia lanovky do prevádzky je stanovený na december 2019. Odpojiteľná 6-sedačková lanovka s bublinami a vyhrievaním sedadiel prepraví pri maximálnej rýchlosti 5 metrov za sekundu až 2000 osôb za hodinu. Na vzdialenosti 1250 metrov prekoná lanovka prevýšenie 260 metrov.

 

► Aletsch Arena – Fiesch

Vo Fieschi na severnej strane Aletsch Areny vzniká nový dopravný uzol. Stavba kombinuje novú stanicu s vlakovým a autobusovým terminálom a priamym prístupom ku gondole hore na Fiescheralp. Aletschské lanové dráhy zakomponovali nástupnú stanicu novej 10-miestnej kabínkovej lanovky na Fiescheralp do nového dopravného centra. Slávnostné otvorenie novej lanovky a dopravného uzlu je naplánované na 7. december 2019. Modernú 10-miestnu gondolu radu D-Line dodal výrobca Doppelmayr. Lanovka bude mať 48 kabín, na trase bude využívať 13 podpier, výškový rozdiel medzi nástupnou a výstupnou stanicou bude 1144 metrov a lanovka prepraví za hodinu až 1800 osôb. 

 

► Savognin

V Savogninu začala výstavba novej gondoly Savognin - Tigignas už na jar 2019. Lanovka nahradí starú 4-sedačku, ktorá premávala už od roku 1987. Nová gondola prekoná na svojej trase výškový rozdiel 423 metrov a bude slúžiť ako prístupová lanovka do lyžiarskeho a turistického rezortu Savognin. 10-miestna gondola bude mať 37 kabín a za hodinu prepraví najskôr 2000, neskôr po zabehnutí až 2600 osôb. Náklady na vybudovanie novej gondoly dosiahnu 10,5 milióna eur.

 

Nová infraštruktúra v nemeckých skiareáloch na zimu 2019/2020

Už to tak vyzerá, že nemecké strediská tento rok do rozvoja infraštruktúry veľmi neinvestujú. Zistili sme iba zopár noviniek. Napríklad, že v bavorskom Jenner bude nová lanovka Jennerbahn prepravovať od zimy 2019 lyžiarov až do vrcholovej stanice vo výške 1800 metrov nad morom. A v Braunecku rastie nová Schrödelsteinbahn, ktorá nahradí starú dvojsedačku Finstermünzbahn z roku 1976. Nová lanovka bude 6-sedačka od LEITNER ropeways s bublinami, vyhrievanými sedadlami a automatickou výškovo nastaviteľnou bezpečnostnou zábranou pre bezpečnejšie a pohodlnejšie nastupovanie detí. Nová Schrödelsteinbahn prepraví až 2.400 osôb za hodinu a výrazne tak skráti čakacie časy v zúžení medzi Bayernhangom a Florihangom. 

Reklama

Reklama

Reklama