Slovak
Lanovka Flexenbahn a dve nové lanovky Trittkopf spájajú od zimnej sezóny 2016/17 St. Anton a Zürs

Lanovka Flexenbahn a dve nové lanovky Trittkopf spájajú od zimnej sezóny 2016/17 St. Anton a Zürs

Copyright: Ski Arlberg

Je to naozaj nepomer: Hoci na horách padá stále menej snehu, lyžiarske strediská sú rok od roku peknejšie a modernejšie. Aj toho roku investuje veľa lyžiarskych oblastí vo veľkom, a tak sa milovníci lyžovania môžu tešiť na množstvo noviniek: Superveľké lanovky, nové zjazdovky, staronové rakúske lyžiarske mega-stredisko či hudobne naladené gondoly... Pripravili sme pre vás prehľad najzaujímavejších investíc v Rakúsku, Švajčiarsku, Francúzsku aj v Taliansku... 

Náš výber je obmedzený na väčšie a/alebo najobľúbenejšie lyžiarske strediská a neuvádza teda všetky novinky, ktoré sa toho roku v Alpách objavia. Preto ak v našom článku nenájdete informácie o vašej obľúbenej zimnej destinácii, informujte sa prosím priamo na webových stránkach rezortu..


RAKÚSKO


Arlberg je odteraz najväčšia lyžiarska oblasť v Rakúsku
Arlberg bol odnepamäti známy ako kolíska lyžovania, teraz je tento tradičný lyžiarsky región takpovediac prešpikovaný lanovkami. Doposiaľ neprepojené lyžiarske strediská St. Anton a Lech-Zürs počas tejto zimy spojí trasy štyroch nových desaťmiestnych gondol. Obidve kľúčové lanovky mieria z Alpe Rauz a z Zürs na hrebeň, ktorý obe miesta oddeloval. Na stranu Zürs je možné zísť aj na lyžiach, naspäť k Alpe Rauz jedine lanovkou. Odtiaľ sprístupňuje stredisko Albona ďalšia lanovka, ktorá nahradila dve zastarané dvojsedačky. Arlberg vďaka dovedna 340 kilometrom zjazdoviek prekoná doterajšie najväčšie rakúske lyžiarske oblasti Skiwelt Wilder Kaiser-Brixental (264 km) a Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn (270 km), čím sa opäť po roku zmení rebríček rakúskych naj... Vo výhľade sú však ešte väčšie plány: Konkrétne ďalšie rozšírenie o paznaunskú destináciu Kappl prostredníctvom prepojenia cez Rendl. Začiatok zimnej sezóny na Arlbergu je naplánovaný na 2. december.


Zell am See a Saalbach vracajú úder
Tiež lyžiarska oblasť Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn, ktorú tohtoročné arlberské rozširovanie posunulo na nižšie príčky rebríčku najväčších rakúskych stredísk sa znovu o čosi rozrástie - presnejšie o 77 kilometrov zjazdoviek lyžiarskeho strediska Schmittenhöhe, ktoré sa k rezortu pripojí cez Zell am See. Na to ale príde až v roku 2018. Už teraz však urobili prvý krok: Od začiatku tejto sezóny sprístupní nová desaťmiestna kabínová lanovka zadnú stranu Schmittenhöhe s novou, stredne náročnou zjazdovkou. Z trasy tejto lanovky sa neskôr stane horná časť trasy novej spojovacej lanovky z Viehhofenu, predmestia Saalbachu. Nová lanovka láka na rozličné inovácie, vďaka ktorým stúpne komfort prepravovaných pasažierov: bezplatná wi-fi či bezplatné streamovanie hudby. Na strane Viehhofenu je nové prepojenie riešené prostredníctvom výstavby novej lanovky Schönleitenbahn smerujúcej k Leogangu. Lyžiarska sezóna na Schmittenhöhe začína 2. decembra. 


Sölden má recept na dlhé rady pri lanovke
Veľa návštevníkov, ktorí mierili do Söldenu z predného Ötztalu využívalo lanovku Giggijochbahn, ku ktorej neodškriepiteľne patrili dlhé rady a dlhé čakacie časy. Tomu však zdá sa bude raz a navždy koniec vďaka výmene starej Gigijochbahn za jednu z najvýkonnejších lanoviek, aká kedy videla svetlo sveta: Tento nový obor zvládne za hodinu prepraviť až 4500 osôb! To je takmer o 2000 viac ako stará lanovka. Aj tá sa však ešte dočká seriózneho uplatnenia: Presunie sa len o pár kilometrov nižšie do údolia, v Hochoetz nahradí predošlú lanovku Ochsengartenbahn. Zimnáí sezóna v Söldene začína 19. novembra, na ľadovcových zjazdovkách sa lyžuje už od poloviny septembra.

 

Obrovská gondola na ľadovci Stubai
43 rokov po začiatku prevádzky vymenilo lyžiarske stredisko na Stubaiskom ľadovci svoju hlavnú tepnu: lanovku Eisgratbahn. Nová lanovka z údolia do srdca rezortu je naozaj veľkolepá: Takmer päť kilometrov dlhá trať, postavená za použitia vetru-odolnej trojlanovej techniky, navyše čas jazdy sa skrátil o polovicu, iba na 11 minút! Dizajn novej lanovky pochádza z dieľne návrhárov športových vozov Pininfarina, vo vnútri gondol sa nachádzajú kožené sedačky a samozrejmosťou je aj wi-fi. Výstavba tohto zázraku techniky prišla Stubaiské ľadovcové dráhy na viac ako 60 miliónov eur. To je zatiaľ najviac, čo kedy v alpskom priestore za vybudovanie jediného lanovkového systému kto zaplatil. Nová Eisgratbahn začne premávať 29. októbra.


Kleinwalsertal prebúdza k životu Hohen Ifen
Kleinwalsertal patrí k Rakúsku, hoci je autom dostupný iba z nemeckého Oberstdorfu, s ktorým ako lyžiarska oblasť spolupracuje. Teraz sa však k životu prebúdza kleinwalsertalská najvyššia hora Hohe Ifen, na ktorej bude preinvestovaných 30 miliónov eur. Počas tejto zimy tu začne premávať nová šesťsedačka z údolia, časť rozpočtu bola použitá na nové zasnežovanie, v sezóne 2017/18 by mal nasledovať nákup novej desaťmiestnej kabínovej lanovky s výstavbou plánovanou v dvoch sekciách až k vrcholu. Na rozprávkovo pekných zjazdovkách na náhornej plošine Gottesackerplateau však stále bude lyžovačka čisto na prírodnom snehu.

Galéria

St.Anton am Arlberg - © Ski Arlberg
Dolná stanica lanovky 3S-Eisgratbahn - © Stubaier Gletscher / Renderwerk.at
Nové prepojenie Lech Zürs a St. Antonu - © Ski Arlberg
Zermatt - © Zermatt Bergbahnen AG

Zobraziť všetko


ŠVAJČIARSKO

Sedačková lanovka pre freeriderov a lyžovanie pre hendikepovaných

Veľké švajčiarske lyžiarske strediská tento rok investovali do väčšieho komfortu a rýchlejších lanoviek. V Zermattu nahradí 45-ročnú gondolu z Gantu na Blauherd moderná šesťsedačková lanovka, ktorá tak sprístupní lokalitu Sunnegga-Rothorn, raj všetkých freeriderov. V St. Moritz sa potešia všetci priaznivci lyžiarskeho strediska Corvatsch, kde poslali staré vleky Curtinella na dôchodok a nahradili ich vysokorýchlostnou šesťsedačkovou lanovkou v dizajne Porsche. Dolná stanica sa zároveň posunie o čosi bližšie k Hossa-Baru, čo zjednoduší nielen apres-ski zábavu, ale aj spojenie z Murtèl. V lyžiarskom stredisku Madrisa bude spustená do prevádzky nová šesťsedačková lanovka Schaffürggli, ktorá prepraví aj telesne postihnutých návtevníkov, pribudne takisto bezbariérová reštaurácia. Lyžiarske stredisko sa tak pokúša viac otvoriť hendikepovaným športovcom a uľahčit im pohyb v rámci rezortu.

 

TALIANSKO

Veľa nových lanoviek a terénnych úprav

V lyžiarskom stredisku Araba/Marmolada sa od tejto zimy prepravíte na novej osemmiestnej kabínovej lanovke "Portados", ktorá má prepravnú kapacitu 2400 osôb za hodinu, navyše tu boli vykonané terénne úpravy na viacerých svahoch, rozšírili sa niektoré úseky zjazdoviek 1 a 13 a vylepšilo sa technické zasnežovanie. Sedlo San Pellegrino a Col Margherita prepojí nová čierna zjazdovka, dlhá viac ako 2300 metrov. V Bellamonte investovali do výmeny starých štvorsedačiek za dve 10-miestne gondoly spájajúce “Castelir-Fassane Morea”. Vďaka osadeniu nových kabínových lanoviek je možné odstrániť 13 z 28 podpier a tak môžu lyžiarske terény ponúknuť väčší komfort a bezpečnosť na svahu. V Obereggen takisto modernizujú prepravné zariadenia: starú fixnú 4-sedačku nahradí nová kombinovaná lanovka Telemix (sedačky/kabíny) s kapacitou 2600 osôb za hodinu. Novo osadená lanovka ponúkne 6-sedačky a 8-miestne kabíny. Lanovkú budú môcť využit aj milovníci sánkovania, nakoľko nedaľeko výstupnej stanice sa buduje nová sánkarská dráha. Vo Val Gardena bude namiesto pôvodneho vleku “Gran Paradiso” prepravovať lyžiarov nová 8-sedačka s vyhrievanými sedačkami a bublinami (dĺžka trasy 1005 m, prevýšenie 231 m, prepravná kapacita 2200 os/h.). 

 

 

FRANCÚZSKO

Lanovka so skleneným dnom a nové terény pre začiatočníkov

Val d'Isère nakomplet prerobilo zázemie svojho domovského strediska Solaise. Starú lanovkuk nahradila desaťmiestna gondola, ktorá nielen že prepraví oveľa viac lyžiarov v kratšom čase, ale je aj atraktívnejším východiskovým bodom pre dosiahnutie hlavných zjazdoviek a nového areálu pre začiatočníkov s troma posuvnými kobercami. Nová lanovka Solaise samozrejme ponúka bezplatnú wi-fi a vyhrievané sedačky. Pikoška však je, že dve z 91 kabín majú sklenené dno. Len pre silné povahy! :-) Modernizujú aj v La Plagne; tam sa ešte v minulej sezóne lyžiari vracali z údolného spotu Plagne Montalbert veľmi ťažko. Dve nové rýchle lanovky a jedna nová zjazdovka odteraz spraví z tohto výletu neskutočný zážitok! Alpe d'Huez, najjužnejšie z francúzskych mega-stredísk, rozširuje svoje služby pre začiatočníkov - kompletnej rekonštrukcie sa dočkala začiatočnícka zóna Signal, pribudly v nej nové lanovky a jedna superľahká zjazdovka s dojazdom až do údolia.

NEMECKO

V Stredohorí sa investuje 

Na nemeckých horách sa v týchto rokoch vela stavia a ešte viacej plánuje, no len málo je hotové. Nová lanovka Zugspitzbahn, rovnako ako plánované celkom nové lyžiarske stredisko je vo výhľade až na zimu 2017/18. V Oberstdorfe plánujú novú reštauráciu na vrchole Nebelhornu a výmenu vleku pod Fellhornom za modernú šesťsedačku s koženými sedačkami. Neúnavne sa buduje v nemeckom Stredohorí, presnejšie v tamojšom najväčšom lyžiarskom stredisku Wintersport-Arena Sauerland. Počas tejto sezóny investujú päť miliónov eur do nových vlekov, lepšieho zasnežovania a sánkarskej dráhy. Najdôležitejšia investícia: V stredisku Skiliftkarussell Winterberg nahradí starý vlek až ku Kappe nová štvorsedačka a vytvorí tak lepšie spojenie pre lyžiarskych turistov. Nová sedačková lanovka bude samozrejme užitočná aj v lete, keď bude prepravovať bicykle a cyklistov do miestneho Bikeparku.

Reklama

Reklama

Reklama