Je to naozaj nepomer: Hoci na horách padá stále menej snehu, lyžiarske strediská sú rok od roku peknejšie a modernejšie. Aj toho roku investuje veľa lyžiarskych oblastí vo veľkom, a tak sa milovníci lyžovania môžu tešiť na množstvo noviniek: Superveľké lanovky, nové zjazdovky, staronové rakúske lyžiarske mega-stredisko či hudobne naladené gondoly... Pripravili sme pre vás prehľad najzaujímavejších investíc v Rakúsku, Švajčiarsku, Francúzsku aj v Taliansku...
Náš výber je obmedzený na väčšie a/alebo najobľúbenejšie lyžiarske strediská a neuvádza teda všetky novinky, ktoré sa toho roku v Alpách objavia. Preto ak v našom článku nenájdete informácie o vašej obľúbenej zimnej destinácii, informujte sa prosím priamo na webových stránkach rezortu..
RAKÚSKO
Arlberg je odteraz najväčšia lyžiarska oblasť v Rakúsku
Arlberg bol odnepamäti známy ako kolíska lyžovania, teraz je tento tradičný lyžiarsky región takpovediac prešpikovaný lanovkami. Doposiaľ neprepojené lyžiarske strediská St. Anton a Lech-Zürs počas tejto zimy spojí trasy štyroch nových desaťmiestnych gondol. Obidve kľúčové lanovky mieria z Alpe Rauz a z Zürs na hrebeň, ktorý obe miesta oddeloval. Na stranu Zürs je možné zísť aj na lyžiach, naspäť k Alpe Rauz jedine lanovkou. Odtiaľ sprístupňuje stredisko Albona ďalšia lanovka, ktorá nahradila dve zastarané dvojsedačky. Arlberg vďaka dovedna 340 kilometrom zjazdoviek prekoná doterajšie najväčšie rakúske lyžiarske oblasti Skiwelt Wilder Kaiser-Brixental (264 km) a Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn (270 km), čím sa opäť po roku zmení rebríček rakúskych naj... Vo výhľade sú však ešte väčšie plány: Konkrétne ďalšie rozšírenie o paznaunskú destináciu Kappl prostredníctvom prepojenia cez Rendl. Začiatok zimnej sezóny na Arlbergu je naplánovaný na 2. december.
Zell am See a Saalbach vracajú úder
Tiež lyžiarska oblasť Saalbach-Hinterglemm-Fieberbrunn, ktorú tohtoročné arlberské rozširovanie posunulo na nižšie príčky rebríčku najväčších rakúskych stredísk sa znovu o čosi rozrástie - presnejšie o 77 kilometrov zjazdoviek lyžiarskeho strediska Schmittenhöhe, ktoré sa k rezortu pripojí cez Zell am See. Na to ale príde až v roku 2018. Už teraz však urobili prvý krok: Od začiatku tejto sezóny sprístupní nová desaťmiestna kabínová lanovka zadnú stranu Schmittenhöhe s novou, stredne náročnou zjazdovkou. Z trasy tejto lanovky sa neskôr stane horná časť trasy novej spojovacej lanovky z Viehhofenu, predmestia Saalbachu. Nová lanovka láka na rozličné inovácie, vďaka ktorým stúpne komfort prepravovaných pasažierov: bezplatná wi-fi či bezplatné streamovanie hudby. Na strane Viehhofenu je nové prepojenie riešené prostredníctvom výstavby novej lanovky Schönleitenbahn smerujúcej k Leogangu. Lyžiarska sezóna na Schmittenhöhe začína 2. decembra.
Sölden má recept na dlhé rady pri lanovke
Veľa návštevníkov, ktorí mierili do Söldenu z predného Ötztalu využívalo lanovku Giggijochbahn, ku ktorej neodškriepiteľne patrili dlhé rady a dlhé čakacie časy. Tomu však zdá sa bude raz a navždy koniec vďaka výmene starej Gigijochbahn za jednu z najvýkonnejších lanoviek, aká kedy videla svetlo sveta: Tento nový obor zvládne za hodinu prepraviť až 4500 osôb! To je takmer o 2000 viac ako stará lanovka. Aj tá sa však ešte dočká seriózneho uplatnenia: Presunie sa len o pár kilometrov nižšie do údolia, v Hochoetz nahradí predošlú lanovku Ochsengartenbahn. Zimnáí sezóna v Söldene začína 19. novembra, na ľadovcových zjazdovkách sa lyžuje už od poloviny septembra.
Obrovská gondola na ľadovci Stubai
43 rokov po začiatku prevádzky vymenilo lyžiarske stredisko na Stubaiskom ľadovci svoju hlavnú tepnu: lanovku Eisgratbahn. Nová lanovka z údolia do srdca rezortu je naozaj veľkolepá: Takmer päť kilometrov dlhá trať, postavená za použitia vetru-odolnej trojlanovej techniky, navyše čas jazdy sa skrátil o polovicu, iba na 11 minút! Dizajn novej lanovky pochádza z dieľne návrhárov športových vozov Pininfarina, vo vnútri gondol sa nachádzajú kožené sedačky a samozrejmosťou je aj wi-fi. Výstavba tohto zázraku techniky prišla Stubaiské ľadovcové dráhy na viac ako 60 miliónov eur. To je zatiaľ najviac, čo kedy v alpskom priestore za vybudovanie jediného lanovkového systému kto zaplatil. Nová Eisgratbahn začne premávať 29. októbra.
Kleinwalsertal prebúdza k životu Hohen Ifen
Kleinwalsertal patrí k Rakúsku, hoci je autom dostupný iba z nemeckého Oberstdorfu, s ktorým ako lyžiarska oblasť spolupracuje. Teraz sa však k životu prebúdza kleinwalsertalská najvyššia hora Hohe Ifen, na ktorej bude preinvestovaných 30 miliónov eur. Počas tejto zimy tu začne premávať nová šesťsedačka z údolia, časť rozpočtu bola použitá na nové zasnežovanie, v sezóne 2017/18 by mal nasledovať nákup novej desaťmiestnej kabínovej lanovky s výstavbou plánovanou v dvoch sekciách až k vrcholu. Na rozprávkovo pekných zjazdovkách na náhornej plošine Gottesackerplateau však stále bude lyžovačka čisto na prírodnom snehu.