Slovak

Niekoľko rád pre bezpečnú lyžovačku

29. november 2016 | ROMAIN BOURGEAIS

Niekoľko rád pre bezpečnú lyžovačku- ©Tirol Werbung, France
Copyright: Tirol Werbung, France

Prinášame vám niekoľko rád, aby lyžovanie zostalo pôžitkom. Bezpečná, pohodová a úspešná lyžovačka sa totižto začína už doma!


Pred odchodom na lyžovačku


Pred lyžovačkou je vítaná rozcvička svalov

Hneď po zobudení a vstaní z postele začnite s prípravou svojho tela. Ideálne je stráviť desať až dvadsať minút času nad jednoduchými malými naťahovacími cvikmi, ktoré zahrejú svaly pred ich zaťažením.

Nezabudnite sa dobre najesť

Výdatné a vyvážené raňajky sú potrebným palivom pre vaše telo. Veľký pohár ovocného džúsu umožňuje doplniť vitamín C. Vyberte si potraviny bohaté na cukor ako napríklad celozrnné cereálie, ktoré telu dodávajú energiu postupne sa uvoľňujúcu do tela. Viete napríklad, že jedno kiwi zjedené ráno pokrýva viac ako dve tretiny dennej odporúčanej dávky vitamínu C?

Ďalšie nevyhnutnosti pre úspešný lyžiarsky deň

Okrem oblečenia efektívne chrániaceho pred chladom vám bude treba lyžiarske okuliare alebo prilbu s integrovaným ochranným štítom. Kvalitná ochrana proti slnku na okuliaroch alebo štíte by mala byť samozrejmosťou. Na ochranu pier poslúži jednoduchá mastná tyčinka a na ochranu pokožky solárny krém s vyšším faktorom. Nakoniec, pre fajčiarov je vreckový popolník ideálnym riešením na dočasné uskladnenie ohorkov z cigariet.

 

Po príchode do strediska


Nastavenie viazania

Pozornosť venovaná vybaveniu je kľúčová pri predchádzaní zraneniam. Vhodne nastavené viazanie umožní vypnutie lyží po strate kontroly nad nimi v správnom okamihu. Štatistiky dokazujú, že naďalej dochádza k veľkému počtu zranení kvôli zle nastaveným viazaniam.

Počas lyžovačky nezabudnite dodržiavať pitný režim

V horách sa veľa dehydratujeme. Pravidlom je piť predtým, než začneme pociťovať smäd. Odporúča sa vypiť pred začiatkom lyžovačky ½ litra tekutín a tekutiny ďalej doplňovať aspoň každú hodinu. Dobrou voľbou môže byť aj horúca čokoláda, ktorá obsahuje sacharidy, bielkoviny a minerály.

  - © Liam Doran
Copyright: Liam Doran
 

Na zjazdovkách


Rozcvička pred odštartovaním

Tesne predtým, než si zapnete lyže, rozcvičte si svoje telo a pripravte ho na výkon! Znížite tak riziko zranenia. Poskakujte na mieste, vykonajte niekoľko naťahovacích cvičení a rozohrejte svoje kĺby. V prvých dňoch sezóny myslite na pravidelné pauzy a nepreceňujte svoje sily.

Rešpektujte bezpečnostné pravidlá

Vo všetkých prípadoch je treba vedieť ovládať rýchlosť a rešpektovať ostatných na zjazdovkách. Prednosť má vždy nižšie položený lyžiar. Je to tiež o počúvaní svojho tela a príznakov únavy. Veľkú väčšinu zranení spôsobuje svalová únava.

Chráňte svoje telo

Prilba by mala byť povinnosťou pre deti, ale je silno odporúčaná aj pre dospelých, pretože umožňuje vyhnúť sa veľkému množstvu zranení hlavy. V ponuke sú dnes kompletné sady chráničov pre lyžiarov. Od chráničov chrbta a zápästí, cez látkovo posilnené oblečenie a podobne. Nadšenci do lyžovania mimo zjazdoviek si so sebou zoberú minimálne lopatku, sondu a lokalizačné zariadenie.

Galéria

undefined - © Tirol Werbung, France
undefined - © Paul Zizka/Sunshine Village
Lyžiarska zábava na Donovaloch pokračuje aj v sezóne 2015/2016 - © PARK SNOW Donovaly
Pozornosť venovaná vybaveniu je kľúčová pri predchádzaní zraneniam - © © Schladming-Dachstein / ikarus

Zobraziť všetko

Reklama

Mohlo by ťa zaujať

Reklama

Reklama