Káva, pivo, ale žiadna voda. Lyžiari a snowboardisti majú sklon byť na svahu dehydrovaní. Dehydratácia však vysoko ovplyvňuje ich výkon.

„Väčšina ľudí počas lyžovačky vôbec nepije, alebo pije úplne nedostatočné množstvo tekutín,“ hovorí John Seifert, profesor štátnej Univerzity v Montáne. Výskumu hydratácie sa tu venujú už dve dekády.

Pred niekoľkými rokmi Seifert spolu s Dougom Walesom z Bridger Bowl (lyžiarske stredisko v Montáne) vytvoril tím za účelom štúdie hydratácie u rekreačných lyžiarov. Prišli na niekoľko zaujímavých faktov.

„Drvivá väčšina lyžiarov svoju lyžovačku začne s jednou šálkou kávy alebo čaju,“ vraví Seifert. „To znamená, že už od rána to majú pekne nahnuté.“

Dehydratácia sa s vami potiahne počas celého dňa. Seifert poukazuje na to, že väčšinu telesných tekutín strácate potením a dýchaním. Nízke teploty znižujú pocit smädu a lyžiari sa nápojom vyhýbajú kvôli tomu, aby si vychutnali viac času na zjazdovkách, a nemuseli chodiť často na záchod.

Do experimentu na zjazdovke Bridger sa zapojilo 130 lyžiarov vo veku od 18 do 82 rokov. Menej ako 10% z nich pilo počas lyžovačky pravidelne. Výsledky boli priam šokujúce, väčšina bola totiž extrémne dehydrovaná.

„Ironické je, že veľa ľudí malo na chrbte ruksak, ale nepili,“ poznamenal Seifert. „Vzorky moču niektorých lyžiarov vyzerali ako pomarančový džús.“

Svoju hladinu hydratácie skontrolujete pomerne ľahko. Čím žltší máte moč, tým ste viac dehydrovaný.

Seifertove štúdie ukazujú, že nedostatočný pitný režim obmedzuje schopnosti tela vyrovnávať sa s okolitými podmienkami. Obmedzuje aj prívod krvi k svalom a tým znižuje ich výkon. „Dehydratácia spôsobuje, že srdce musí pracovať viac na prepumpovanie toho istého množstva krvi, pulz sa môže zvýšiť až o 10-15 úderov za minutu,“ vysvetľuje Seifert.

Nielenže svaly strácajú schopnosť zbavovať sa škodlivín, ale strácajú schopnosť regulácie teploty. Telom sa nedostane dosť krvi do nôh a rúk a zvyšuje sa pocit chladu v týchto konkrétnych miestach.

Dehydratácia obmedzuje aj počet jázd, ktoré v daný deň absolvujete. Štúdia v stredisku Snowbird uvádza priemerný rozdiel medzi lyžiarom, ktorý pravidelne pil športové drinky a lyžiarom, ktorý neprijal vôbec žiadne tekutiny. Ten dosahoval až 1,5 jazdy!

Nanešťastie, čakanie na pitie do času obeda tiež nepomáha. Ďalšia Seifertova štúdia ukazuje, že lyžiari počas 3 hodín stratili na zjazdovke viac tekutín, ako boli schopní počas obeda prijať, takže aj po obede stále neboli dostatočne hydratovaní.  Tí, čo počas lyžovania pravidelne pili stratili len 2 deci telesných tekutín, čo je na doplnenie nenáročné. Seifert odporúča vypiť každú hodinu 0,4 l až 0,5 l tekutín.