Najlepšou radou je nejazdiť počas silného sneženia vôbec. Lyžiari sa však za čerstvou snehovou pokrývkou často krát vyberú aj vtedy, keď pritom na cestách riskujú svoje zdravie. Znalosť niektorých základných pravidiel môže toto riziko značne znížiť.

Najväčšiu rolu v podmienkach na cestách hrá samozrejme teplota. „Základným pravidlom je, že čím teplota postupuje bližšie k nule, tým sa podmienky na cestách stávajú horšími. Platí to aj vtedy, keď sa teplota blíži k nule z nižších teplôt. Rizikové je to hlavne preto, lebo sa na vozovke nachádza viac vody, ktorá riziko šmyku zvyšuje,“ hovorí Mark Cox, riaditeľ Bridgestone Winter Driving School, Steamboat Springs, Colorado.

Čerstvý sneh v podstate poskytuje lepšiu trakciu ako sneh, po ktorom prešla už rada áut,“ dodáva. „Snehové vločky majú ešte ostré hrany a chovajú sa ako malé ostne, pričom zjazdený sneh svojimi vlastnosťami skôr pripomína piesok.“


Brzdenie v zime


Brzdná dráha sa v zimných podmienkach samozrejme predlžuje. Bill Van Tassel, správca strediska pre školenie vodičov AAA, odporúča dodržiavať od vozidla idúceho pred vami 5 až 6 sekundový odstup, oproti 3 až 4 sekundovému za normálnych podmienok.

To isté platí aj pre vozidlá s pohonom všetkých 4 kolies. „Autá s pohonom všetkých kolies vám poskytnú viac trakcie pri rozbiehaní, pri brzdení sa však správajú rovnako ako vozidlá s náhonom iba jednej nápravy,“ upozornil Mike Calkins, manažér servisu AAA.

Stretávam ľudí, ktorí nasadnú do takéhoto auta a povedia si ‚to je super ako rýchlo dokážem zrýchliť na 60 km/h‘. Vždy ich varujem, že z tej rýchlosti nezastavia o nič rýchlejšie ako hociktoré iné vozidlo.


Rozbiehanie v zime


Mali by ste kontrolovať aj svoju rýchlosť. „Povedzme, že trakcia vašich pneumatík sa na zasneženej ceste zníži o polovicu. Tým pádom by ste svoju rýchlosť mali prispôsobiť tak, aby ste sebe a aj vašej posádke poskytli to isté bezpečie ako na suchej ceste,“ hovorí Van Tassel.

Horské cesty, na ktorých sa lyžiari a snowboardisti pohybujú, sú plné zradných úsekov. Preto je technika prejazdu zákrutami tiež veľmi podstatná.

Jedna z najbežnejších chýb, s ktorou sa stretávame je, že ľudia sa snažia jazdiť tak ako na suchej ceste aj počas zimy, kedy sú vozovky v úplne inom stave,“ povedal Cox. „Ak máme obmedzené množstvo trakcie, zásadou je robiť vždy len jednu vec v daný čas. Brzdite, pridávajte plyn, alebo zatáčajte. Vždy len jeden úkon, nekombinujte dva.“


Zvládanie šmyku


Ak sa dostanete do šmyku, jemná a plynulá reakcia môže často pomôcť k opätovnému získaniu trakcie. Tradičná rada je natočiť kolesá do smeru šmyku. Ale v prípade, že predná časť auta ide jedným smerom a zadná časť druhým, je táto metóda mätúca. Hlavne v nečakanom nebezpečenstve.

Rokmi sme vyvinuli vlastný postup ako sa vyrovnať so šmykom. Môže znieť až príliš jednoducho, ale  spočíva v tom, aby ste sa zamerali na to, kam sa chcete zo šmyku dostať a natočiť tam aj kolesá,“ vraví Van Tessel. „Musíte veriť v svoje inštinkty, nechať nohy a ruky pracovať. Upriamte sa na smer, ktorým chcete počas šmyku ďalej pokračovať, tak budete mať najväčšiu šancu vyviaznuť bez ujmy.“

V Bridgestone Winter Driving School sa študenti učia pokročilejšie techniky, ktoré sa už rozdeľujú medzi šmyky v aute s predným a so zadným pohonom. „Pri korekcii šmyku na aute s prednou hnanou nápravou je vždy dobré mať na pamäti, že nesmieme pridávať plyn a zatáčať naraz. Takže odľahčite nohu na plyne a to by malo pomôcť získať trakciu,“ vraví Cox.

Pri šmyku na aute so zadnou hnanou nápravou je pravdou presný opak. „Mali by ste mierne akcelerovať, čo prenesie na zadné kolesá vyššiu hmotnosť auta a pomôže vám dostať sa zo šmyku,“ radí Cox. Odľahčenie zadných kolies totiž vedie k strate kontroly nad vozidlom.

↓Prečítajte si tiež ↓